Til kamp mod online-mobbere

Fem kendte youtubere går sammen med kommunen i ny kampagne – på youtube – mod nonstop mobning.   Af Flemming Saugmann. red@lokalavisen- …


Fem kendte youtubere går sammen med kommunen i ny kampagne – på youtube – mod nonstop mobning.

 

Af Flemming Saugmann.

red@lokalavisen-va.dk.

 

“Bip, bip”. En besked eller notifikation fra instagram burde være helt uskyldig, men for mange børn og unge giver lyden dem en knude i maven. For hver fjerde mellem 9 og 16 år har oplevet en eller anden form for online mobning inden for det seneste år.

Derfor går Københavns Kommune nu i front i kampen mod online mobning i en ny kampagne som skal nå børn og unge der, hvor de selv er – på youtube.

Man har allieret sig med fem kendte youtubere, for sammen at sætte fokus på online mobning – og hvor målet er , at få unge til at tale ordentligt til hinanden.

De unge youtubere har valgt at stille op og fortælle om deres oplevelser med mobning i en række videoer på kanalen DET ER FEDT. Det er youtuberne Anna Briand og Emil og Mikkel fra TrierGaming, der til sammen har over 187.000 følgere, og de to, unge upcoming youtubere Caroline KB og Valdemar fra MinerValle.

I en række videoer fortæller de om deres egne erfaringer med mobning, både når de selv er blevet mobbet, men også når de har gjort noget, der ikke var i orden, og hvad man kan gøre for at komme online mobning til livs.

»Som youtubere er vi meget bevidste om vores status som rollemodeller. Derfor føler vi et stort ansvar over for vores målgruppe, som primært er de 7-12-årige, som er let påvirkelige. Ved at gå forrest som et godt eksempel og opfordre til god opførsel på de online medier, håber vi at kunne være med til at skabe en bedre atmosfære online,« siger de.

Alle videoer i forbindelse med kampagnen og materiale til skoler kan findes på kampagnens youtube-kanal DET ER FEDT.

 

 

 

Kommentarer

1