Cykelbroer over havnen gør en forskel

Samlet set krydses broerne 120.000 gange dagligt, og broerne er en samfundsøkonomisk gevinst, viser nye tal. Af Flemming Saugmann. red@lokal …


Samlet set krydses broerne 120.000 gange dagligt, og broerne er en samfundsøkonomisk gevinst, viser nye tal.

Af Flemming Saugmann.

red@lokalavisen-va.dk.

De politiske målsætninger om København som verdens bedste cykelby sætter sine solide og synlige cykelspor overalt i byen, hvor en række bilfri broer er blevet anlagt de seneste ti år; alene ti i hele byen siden 2014.
Det er allerede slået fast, at de cyklende, som krydser Bryggebroen over Københavns Havn, vinder så meget tid ved at krydse havnen, at besparelsen samfundsøkonomisk overgår omkostningerne ved at opføre broen.
Nye tal for Cykelslangen viser, at denne genvej skaber en daglig tidsbesparelse på 380 timer, og samtidig sparer Cykelslangen Københavns trafik for 1400 km kørt i bil pr. døgn svarende til 87 tons CO2 årligt. Derfor er der god mening i at se på flere af den slags genveje, mener teknik- og miljøborgmester Morten Kabell.
»Vi kan allerede nu se, at der på flere af vores broer er meget tæt trafik i myldretiden, og når broerne over havnen samtidig er en god forretning for samfundet, giver det kun god mening at skabe endnu flere genveje for cykeltrafikken, siger han.
Og der er flere broer på vej. Af lokalplaner fremgår tre nye cykel- og gangbroer over havnen, og med det vedtagne budget for 2018 er der sat penge af til undersøgelser af nye broer over S-togsnettet. Derudover forventes Lille Langebro og to broer over de trafikerede veje Folehaven og Artillerivej at åbne i hhv. 2018, 2019 og 2020.

Kommentarer

1