Skoleelever skal kode for det tunge erhvervsliv

Elever fra de københavnske skoler får både Microsoft og 59 andre virksomheder som samarbejdspartnere. Af Flemming Saugmann. red@lokalavisen- …


Elever fra de københavnske skoler får både Microsoft og 59 andre virksomheder som samarbejdspartnere.

Af Flemming Saugmann.

red@lokalavisen-va.dk.

Kodning og innovation er på skoleskemaet i 60 københavnske folkeskoleklasser, heriblandt flere lokale skoler, som deltager i Coding Class Cph, hvor de ved hjælp af kodning skal skabe digitale løsninger for 60 virksomheder og samarbejdspartnere i brancher fra alt til it-virksomheder, teatre, museer, byggefirmaer, start-ups og mange andre.

Virksomheden stiller eleverne en problemstilling fra deres virkelighed, som eleverne efterfølgende skal udarbejde et løsningsforslag til, hvor de benytter kodning som værktøj. F.eks. vil HOFOR gerne have børn til at spare på vandet, og den udfordring skal eleverne løse ved at kode eksempelvis en app, et spil, et program, en film eller noget helt andet.

Hvad er kodning?

Mange forbinder måske kodning med noget nørdet og uforståeligt teksttungt kodesprog som skal få et computerprogram til at vise et eller andet på skærmen.

Men Coding Class Cph er i stedet visuelt funderet, og eleverne koder med klodser i programmet Scratch. Klodserne sættes sammen på forskellig vis og på den måde kan eleverne kode – eller programmere – et computerprogram til at gøre noget bestemt.

»Målet med Coding Class Cph er at ruste eleverne til at blive en del af det samfund, hvor teknologi omgiver dem, og ruste dem til at se muligheder og potentiale i teknologien, fortæller Heidi Theilmann Schmidt, som er projektleder på Coding Class Cph.

Og som hun siger: »Når eleverne kender til mulighederne med kodning, vil de også bedre kunne forstå, hvad den digitale verden tilbyder, og de vil f.eks. kunne forholde sig kritisk til information, de finder på nettet og nye teknologiske udviklinger.«

Giver gode muligheder

Lars Bechager underviser ved Coding Class Cph mener heller ikke, det er svært for eleverne at lære at kode, da de skal bygge ovenpå de computerfærdigheder de har i forvejen.

Eleverne kan bruge kodning til at nedbryde problemer i mindre dele og derefter skabe digitale løsninger. Det er nødvendigt i et samfund, hvor it, ikke er tilvalg, men et vilkår. I Danmark vil vi i fremtiden mangle personer med kompetencer indenfor kodning, som kan anvende det bredt og i kombination med andre kompetencer.

Og samtidig peger han på, at samarbejdet med erhvervslivet skaber autencitet og er motiverende for eleverne.

»Når de skaber og udvikler ideer og løsninger på udfordringer fra den virkelige verden, oplever de, at deres produkt eller koncept giver mening og værdi for andre.

Dermed åbner skolen op for erhvervslivet samtidig med, at erhvervslivet får mulighed for at kigge ind i skoleverdenen.

 

Kommentarer

1